2025/2026
Najpierw o nawigacji... :-)
[P] = PAMIĘCIOWE zadanie (zadania) modlitewne
⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓
Spis wszystkich [P] jest pod grupą 132 znaków ⇓.
ΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡ
Przydział [P] dla poszczególnych klas jest pod grupą 108 liter Ρ.
Dla Rodziców kl. 1 dodatkowa wiadomość jest tu najniżej.
Każdy UCZY SIĘ PLANOWAĆ SWOJE MODLITEWNE ĆWICZENIE PAMIĘCI I MYŚLENIA,
aby mądrze rozłożyć w danym okresie szkolnym mówienie z pamięci.
Mądrze - tak, żeby na miesiąc mówić tyle wybranych tekstów,
ile średnio przypada na miesiąc w danym okresie. :-)
Ale mówić po modlitewnej medytacji nad nimi!!!
Dla modlitwy wyrażanej muzycznie:
https://www.parafiazawada.prohost.pl/index.php/informacje/kontakt
OSTRZEŻENIE:
KTO BŁĘDNIE ROZUMIE ZNAK DROGOWY, TEN NARAŻA SIEBIE I INNYCH NA ZŁO!
PODOBNIE KTO BŁĘDNIE ROZUMIE ZNAK MÓWIONY (na przykład tekst z Biblii, z katechizmu, z modlitewnika),
TEN NARAŻA SIEBIE I INNYCH NA ZŁO, NA PRZYKŁAD NA NERWICĘ, na kalectwo!
000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
MODLITWA wyraża się kontemplacją, medytacją, modlitwą ustną...
Kontemplacja = spojrzenie wiary na Boga w milczącej miłości.
Medytacja = rozmyślanie nad słowem Boga poszukiwanym po to, żeby poznawać wolę Boga i na nią odpowiadać; rozmyślanie z wyobrażaniem i czuciem, aby poszukiwać, przyswajać i pytać: Panie, co chcesz, abym czynił?
Modlitwa ustna: w niej musi być podstawowa kontemplacja przez uświadomienie sobie Tego, do którego mówimy. I musi w niej być podstawowa medytacja przez rozumienie tego, co mówimy.
000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
Niżej jest spis wszystkich [P],
czyli spis wszystkich PAMIĘCIOWYCH ZADAŃ MODLITEWNYCH
zebranych z wszystkich klas szkoły podstawowej.
Spośród nich pochodzą zadania modlitewne dla poszczególnych klas szkoły podstawowej.
O poszczególnych klasach czytaj
pod spisem wszystkich [P].
PAMIĘCIOWE ZADANIA MODLITEWNE są do wykonywania
w codziennej modlitwie wyrażanej MEDYTACJĄ (rozmyślaniem) i KONTEMPLACJĄ
przy użyciu
modlitewnika,
zeszytu,
podręcznika,
Biblii,
muzyki... :-)
W [P] jest streszczenie wiedzy przydatne w modlitwie.
Zatem cel tych [P] - to:
modlitewne
POZNAWANIE,
PAMIĘTANIE,
POSTĘPOWANIE
(3 razy P) - W MIŁOŚCI :-)
UWAGA :-)
WIELE [P] SKŁADA SIĘ TYLKO Z PARU WYRAZÓW.
Żeby dostać piątkę za NIEKTÓRE, wystarczy je powiedzieć NIECAŁE.
Dopisek w nawiasie w spisie [P] podaje,
ile z danego zadania wystarczy powiedzieć na piątkę na pamiątkę. :-)
♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦
UŻYWAJCIE
MODLITEWNIKA
DO TYCH MODLITW!
♦
W NAWIASACH KWADRATOWYCH są NUMERY STRON MODLITEWNIKA dawnego wydania i NUMERY STRON MODLITEWNIKA nowego wydania.
♦
Jeżeli W NAWIASIE KWADRATOWYM jest po liczbie wyraz „albo”, a po nim jest następna liczba, to ta następna liczba jest numerem strony w NOWYM wydaniu modlitewnika (kupionym po wakacjach roku 2022).
♦
Nowe wydanie mieści teksty na mniejszej liczbie stron niż poprzednie! Dlatego niektóre [P] są w nim na stronie z mniejszym numerem niż w starszych wydaniach.
♦
Znajdź
teksty
w modlitewniku,
ale jeśli tu jest TEKST ZMIENIONY LUB UZUPEŁNIONY,
to ucz się stąd oraz zmień i uzupełnij m.in. w modlitewniku!
♦
NIE MA W MODLITEWNIKU ZADAŃ MODLITEWNYCH Z NUMERAMI:
10, 13, 26a, 29, 30, 33w, 35,
a następujące wydrukowane w modlitewniku trzeba zmienić:
9, 17, 18, 26, 28, 32.
♦
PRZECZYTAJ NIŻEJ o każdym PAMIĘCIOWYM ZADANIU MODLITEWNYM,
zwłaszcza o [P] z numerami:
4 (Chwała była, a nie było!),
9 (żal za uczynki złe, a nie za uczucia przykre),
10, 13, 15, 17, 18,
26 (tu gniew - to uczynek zły albo wada, a nie uczucie przykre),
26a,
28 (Miłosierdzie! Zmartwychwstanie!),
29, 30, 31, 32,
33 (trudne nawet dla dorosłych: zob. zmiany w drugim wydaniu KKK),
33w, 35, 39 i 40.
⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓
⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓
⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓
⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓
⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓
⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓
SPIS PAMIĘCIOWYCH ZADAŃ MODLITEWNYCH
zebranych z wszystkich klas
szkoły podstawowej
1= Znak krzyża ze słowami o Trójcy Świętej [s. 11]
2= Modlitwa Pańska (Ojcze nasz) [s. 11]
3= Pozdrowienie anielskie (Zdrowaś Maryjo) [s. 12]
4= Chwała Ojcu (UWAGA: jak była... teraz i zawsze) [s. 11]
5= Niechaj będzie pochwalony Przenajświętszy Sakrament (czyli Eucharystia) [s. 345 albo 315]
6= Akt wiary (Wierzę...) [zob. [P] nr 34] [s. 25 albo 24]
7= Akt nadziei (Ufam...) [zob. [P] nr 34] [s. 25 albo 24]
8= Akt miłości (... miłuję) [zob. [P] nr 34] [s. 25 albo 24]
9~= Akt żalu [s. 26 albo 25, ale tak: Ach, żałuję za me GRZECHY...]
10= Akt żalu z KRZYŻEM (Jezu mój ukrzyżowany) [z innego modlitewnika]
Jezu mój ukrzyżowany,
Patrząc na Twe święte rany,
Za grzechy szczerze żałuję,
Bo Cię serdecznie miłuję.
Pragnę się poprawić, Panie,
Okaż mi swe zmiłowanie.
11= Aniele Boży [s. 13]
12= Dwa przykazania miłości (Będziesz miłował) [s. 13] (w kl. 1: druga część, z opisem 12" - podręcznik s. 35)
13= Nowe przykazanie: Przykazanie nowe daję wam, abyście się wzajemnie miłowali, tak jak Ja was umiłowałem.
Albo krócej: Miłujcie się wzajemnie, jak Ja was umiłowałem.
14= Dziesięć przykazań <Dekalog> Bożych [s. 14]
15= Pięć przykazań kościelnych z 2014 r. [s. 21 i 22 albo 21]
16= Skład <Symbol> Apostolski (Wierzę w Boga) [s. 12 i 13] (w kl. 1 i 2: początek do „Pana naszego”, z opisem 16^ - podręcznik kl. 1 s. 42)
17~= Siedem sakramentów świętych Kościoła [s. 18 i 19 albo 18, ale tak: 6. ŚWIĘCENIA]
18~= Części <warunki> sakramentu pokuty [s. 21 albo 20, ale dopisz: Części]
19= Spowiedź powszechna (Spowiadam się Bogu) [s. 141 albo 130 i 131]
>>>> 20r, 20ś, 20b, 20* = 4 części po 5 tajemnic różańca (4 zadania), razem 20 tajemnic [od s. 85 albo 78] (w kl. 2: z każdej części 2 tajemnice - podręcznik s. 26 i 27)
20r= I część różańca = radosna: 5 tajemnic radosnych [Szukaj od s. 85 albo 78] (w kl. 2: z tej części 2 tajemnice - podręcznik s. 26 i 27)
20ś= II część różańca = światła: 5 tajemnic światła [Szukaj od s. 85 albo 78] (w kl. 2: z tej części 2 tajemnice - podręcznik s. 26 i 27)
20b= III część różańca = bolesna: 5 tajemnic bolesnych [Szukaj od s. 85 albo 78] (w kl. 2: z tej części 2 tajemnice - podręcznik s. 26 i 27)
20*= IV część różańca = chwalebna: 5 tajemnic chwalebnych [Szukaj od s. 85 albo 78] (w kl. 2: z tej części 2 tajemnice - podręcznik s. 26 i 27)
>> 21' i 21" = 2 razy po 4 błogosławieństwa (2 zadania), razem osiem błogosławieństw [s. 8]
21'= błogosławieństwa od 1. do 4. z ośmiu błogosławieństw [s. 8]
21"= błogosławieństwa od 5. do 8. z ośmiu błogosławieństw [s. 8]
22= Najważniejsze dobre uczynki [np. jako czyny pokutne] [s. 20 albo 19]
23= Uczynki miłosierne względem duszy [s. 20]
24= Uczynki miłosierne względem ciała [s. 20]
25= 7 darów Ducha Świętego [s. 19] (w kl. 5 i 6: 4 z 7)
26~= 7 grzechów albo wad głównych [s. 22 albo 21, ale tak: 6. gniewem zwany ZAMIAR ZEMSTY, MŚCIWOŚĆ] (w kl. 5 i 6: 4 z 7)
26a= 7 cnót (zalet) przeciwstawnych wadom (i grzechom) głównym (1. pokora, 2. szczodrobliwość=hojność=szczodrość, 3. czystość, 4. życzliwość, 5. umiarkowanie, 6. łagodność, cierpliwość, 7. pilność=gorliwość=pracowitość w dobru) (w kl. 5 i 6: 4 z 7)
27= Stacje drogi krzyżowej (przynajmniej 9) [od s. 61 albo 57] (w kl. 6: 7 z 14)
28~= Główne prawdy wiary [uzupełnione!] [w modlitewniku s. 18, ALE PO UZUPEŁNIENIU wg poniższego tekstu!] (w kl. 6: 4 z 6)
- Jest jeden Bóg.
- Bóg jest MIŁOSIERNY i jest sędzią sprawiedliwym, który za dobre wynagradza, a za złe karze.
- Są trzy Osoby Boskie: Bóg Ojciec, Syn Boży i Duch Święty [Najświętsza Trójca, Trójjedyny Bóg].
- Syn Boży stał się człowiekiem, umarł na krzyżu i ZMARTWYCHWSTAŁ dla naszego zbawienia.
- Dusza ludzka jest nieśmiertelna.
- Łaska Boska jest do zbawienia koniecznie potrzebna.
29= Grzech ŚMIERTELNY (który niszczy miłość w sercu i odwraca od Boga) jest wtedy, gdy 3 składniki grzechu są pełne (całkowite, zupełne, poważne-ciężkie), czyli gdy {1} MATERIA grzechu jest poważna (ciężka), {2} ŚWIADOMOŚĆ grzechu jest pełna i {3} ZGODA na grzech jest całkowita (jest OSOBISTY WYBÓR grzechu).
Zatem 3 składniki grzechu - to: {1} materia (przedmiot, sprawa), której dotyczy grzech, {2} świadomość (wiedza), że ten czyn jest własnym grzechem, {3} zgoda na ten własny grzech, wybór tego grzechu.
Jeśli przynajmniej 1 z 3 składników grzechu nie jest pełny (ale jest), to grzech nie jest śmiertelny. Zob. punkt następny!
30= Grzech POWSZEDNI (który rani i osłabia miłość w sercu) jest wtedy, gdy grzech JEST, ALE NIE jest śmiertelny.
To znaczy, że przynajmniej 1 z 3 składników grzechu znanych z definicji grzechu śmiertelnego jest niepełny=częściowy=niezupełny, ale zarazem jest (jego jakby miara jest większa od zera, a mniejsza od całości).
Te składniki grzechu - to: {1} materia (przedmiot, sprawa), której dotyczy grzech, {2} świadomość (wiedza), że ten czyn jest własnym grzechem, {3} zgoda na ten własny grzech, wybór tego grzechu. Dotąd wystarczy powiedzieć w kl. 6. Zob. punkt poprzedni.
Wniosek:
INNE OKREŚLENIE grzechu POWSZEDNIEGO (dwuczęściowe):
Grzech powszedni jest popełniony wtedy,
→ gdy w MATERII lekkiej (a nie ciężkiej-poważnej) nie przestrzega się normy prawa moralnego (z jakimś POZNANIEM i z jakąś ZGODĄ)
albo
→ gdy nie przestrzega się prawa moralnego w MATERII ciężkiej (poważnej), ale bez pełnego POZNANIA lub bez całkowitej ZGODY (ale jednak z jakimś poznaniem i z jakąś zgodą).
31= Grzechy wołające o pomstę do nieba [s. 23] (w kl. 6: 2 z 4)
32~= Grzechy cudze [s. 23 albo 22] w znaczeniu: Współdziałanie w nich (dopisz!) (przynajmniej 4) (w kl. 6: 2)
33= Grzechy <bluźnierstwa> przeciwko Duchowi Świętemu [s. 22 i 23 albo 22] (przynajmniej 3) (w kl. 6: nic)
33w= wyjaśnienie zadania 33 (ważniejsze od zadania 33), czyli odpowiedź na pytanie, dlaczego grzechy <bluźnierstwa> przeciwko Duchowi Świętemu nie będą odpuszczone.
Oto zadanie 33w:
Duch Święty przynosi komuś przebaczenie grzechów, ale ten ktoś w grzechach <bluźnierstwach> przeciwko Duchowi Świętemu odrzuca to przebaczenie, zatem nie chce przyjąć Miłosierdzia Boga, DLATEGO one nie będą mu odpuszczone!
34= Cnoty Boskie <teologalne>: (zob. [P] nr 6, 7 i 8) [s. 19]
35= Owoce Ducha Świętego (Nazwij przynajmniej 5) (w kl. 6: 3):
- przekład Ga 5,22-23 z j. gr. [9 wyrazów]:
miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność, łagodność, opanowanie;
- przekład Ga 5,22-23 z przekładu z j. gr. na j. łac. (zwanego tak: Vulgata) [12 wyrazów]:
miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wspaniałomyślność, łaskawość, wierność, skromność, wstrzemięźliwość, czystość
36= Cnoty główne <kardynalne> [s. 19]
37= „Pod Twoją obronę” (ocena: 6) [s. 114 albo 104] (w kl. 6: połowa tekstu do wyrazu błogosławiona ALBO od wyrazu O)
38= „Anioł Pański” [s. 30 albo 29] (3 krótkie teksty łączone z [P] nr 3, tj. od wyrazu Anioł do wyrazów: między nami) (w kl. 6: 2 pierwsze z 3 krótkich tekstów łączonych z [P] nr 3, tj. od wyrazu Anioł do wyrazu Twego)
39= Rady ewangeliczne (dla rozwoju miłości) [s. 19]
40= Rzeczy ostateczne człowieka [s. 24 albo 23]
***************************************************
***************************************************
:-) SPIS pogłębiony i obszerne WYJAŚNIENIA na temat [P] nr 9~, 26~, 29, 31 i 32~ – w innej wiadomości, aby uniknąć błędnego rozumienia tekstu.
Gdzie jest ta wiadomość? :-)
ΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡ
ΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡ
ΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡ
ΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡ
ΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡ
ΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡΡ
NUMERY PAMIĘCIOWYCH ZADAŃ MODLITEWNYCH
DLA POSZCZEGÓLNYCH KLAS
są tu niżej.
[P] = PAMIĘCIOWE zadanie (zadania) modlitewne
WAŻNE!
Przepisując na końcu zeszytu w pionie
poniższe numery przydzielone danej klasie,
nie wolno zmieniać
numeru zadania modlitewnego!!!
Na przykład AKT MIŁOŚCI ma numer 8 w każdej klasie.
Przy numerze i tytule [P] warto dopisać
numer strony modlitewnika
podany wyżej w ogólnym spisie [P].
Trzeba zaznaczyć np. kolorem,
które zadania modlitewne należy zrobić
w pierwszym okresie!!!
∇
∇
UWAGA!!!
Tu niżej
od wyrazu „najpierw”
zaczynają się numery [P]
zadanych NA PIERWSZY OKRES w danej klasie,
a od wyrazu „potem” - pozostałe.
Klasa 1 na pierwszy okres pięć z dziesięciu następujących [P]: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9~ (zmieniony jeden wyraz), 11, 12 (tylko druga część, z opisem 12"; zob. niżej tekst dla Rodziców kl. 1), 16 (tylko początek, z opisem 16^; zob. niżej tekst dla Rodziców kl. 1), potem - pozostałe (Wszystkie są w podręczniku na stronach podanych niżej);
klasa 2 najpierw 2, 4, 6, 8, 12, 14, 17, 20r, 20ś, 20b, 20* (z każdej części różańca 2 tajemnice - podręcznik s. 26 i 27), potem 1, 3, 5, 7, 9~ (zmieniony jeden wyraz), 11, 15, 16^ (do „Pana naszego”), 22;
klasa 3 najpierw 12, 14, 15, 16, 17, 18 i 20r, 20ś, 20b, 20* (przynajmniej częściowo nowe - to 16, 18 i 20r, 20ś, 20b, 20*), potem 5, 6, 7, 8, 10, 13 i 21', 21" oraz 34 i 36 (nowe - to 10, 13, 21', 21", 34 i 36);
kl. 4 najpierw od 14 do 21', 21", potem od 1 do 13 i od 22 do 24;
klasa 5 najpierw od 14 do 18, 25, 26, 26a, 34, 36, potem 20r, 20ś, 20b, 20*, 21', 21", 22, 23 i 24 (niektóre są zmniejszone);
klasa 6 najpierw 25, 26, 26a, od 27 do 32, 33w, od 34 do 40, potem od 1 do 13 (niektóre są zmniejszone);
klasa 7 najpierw 25, 26, 26a, od 27 do 33, 33w, od 34 do 40, potem od 14 do 20r, 20ś, 20b, 20* (niektóre niecałe);
{ EGZAMIN przed bierzmowaniem jest w kl. 7 }
kl. 8 najpierw od 20r, 20ś, 20b, 20* do 25, potem od 12 do 19.
========================================================================
========================================================================
========================================================================
Dla Rodziców kl. 1
W klasie 1 dzieci uczą się [P] z podręcznika, zanim dostaną modlitewniki.
Gdzie W PODRĘCZNIKU są [P] dla klasy 1? Odpowiedź jest tu niżej.
WAŻNE!
Przepisując na końcu zeszytu w pionie
poniższe numery przydzielone klasie 1,
nie wolno zmieniać numeru zadania modlitewnego!!!
Na przykład AKT MIŁOŚCI ma numer 8 w każdej klasie.
[P] nie zadane w klasie 1 są okazją do zbierania ocen potrzebnych do otrzymania szóstki na koniec roku... :-)
W NAWIASACH KWADRATOWYCH niżej w spisie dla kl. 1
są NUMERY STRON MODLITEWNIKA w NOWYM jego wydaniu (kupowanym po wakacjach roku 2022).
Ten modlitewnik ma tekst mieszczący się na mniejszej liczbie stron niż w poprzednich wydaniach modlitewnika, bo zmniejszono górne marginesy.
Dlatego niektóre pamięciowe zadania modlitewne są na stronie o mniejszym numerze niż w poprzednich wydaniach.
Numery stron PODRĘCZNIKA są tu niżej na prawo od nawiasów z numerami stron modlitewnika!!!
Gdy RODZIC usłyszy, że dziecko umie mówić z pamięci zgodnie z tekstem (według swych zdolności...),
wtedy RODZIC zaznacza w zeszycie tak, żeby dziecko wiedziało, które [P] jest gotowe wykonać.
:-)
Te zadania są najpierw dla medytacji, czyli dla modlitwy, która jest rozmyślaniem, pytaniem Boga, aby z Jego pomocą poznawać (rozeznawać) Jego wolę i wykonywać to, czego On chce dla naszego dobra.
SPIS dziesięciu PAMIĘCIOWYCH ZADAŃ MODLITEWNYCH dla kl. 1
(na pierwszy okres jest zadanych pięć zadań dowolnie wybranych w rodzinie spośród dziesięciu)
1= Znak krzyża ze słowami o Trójcy Świętej [s. 11] podręcznik s. 13
2= Modlitwa Pańska (Ojcze nasz) [s. 11] podręcznik s. 105
3= Pozdrowienie anielskie (Zdrowaś Maryjo) [s. 12] podręcznik s. 114
4= (nie zadane w klasie 1; wielu mówi nie tak, jak jest w tekście)
5= Niechaj będzie pochwalony Przenajświętszy Sakrament (czyli Eucharystia) [s. 315] podręcznik s. 11
6= (nie zadane w klasie 1)
7= Akt nadziei (Ufam...) [zob. [P] nr 34] [s. 24] podręcznik s. 70
8= Akt miłości (... miłuję) [zob. [P] nr 34] [s. 24] podręcznik s. 60
9~= Akt żalu [s. 25, ale tak: Ach, żałuję za me GRZECHY...] podręcznik s. 97
10= (nie zadane w klasie 1)
11= Aniele Boży [s. 13] podręcznik s. 21
12= Dwa przykazania miłości (Będziesz miłował) [s. 13], ALE tylko druga część, z opisem 12": podręcznik s. 35
13, 14, 15= (nie zadane w klasie 1)
16= Skład <Symbol> Apostolski (Wierzę w Boga) [s. 12 i 13], ALE tylko początek, z opisem 16^: podręcznik s. 42
Koniec tekstu dla klasy 1
Szczęść Boże!
:-)